mandag 22. februar 2010

My great eastcoast adventure

Embrace yourselves for tidenes lengste blogginnlegg! Dette kommer til å bli legen… wait for it… wait for it…

Ok, hvor skal jeg starte.. Jeg har flytta to ganger siden november. Thea og jeg har splitta oss og nå bor jeg i et hus med to australske gutter som heter Michael og Tim. De er veldig hyggelige og jeg kjente Tim litt fra før så dette går bra! Rommet er veldig billig, 120$ i uka, rundt 600NOK. Internett og strøm er i tillegg, men sånn er det nesten overalt så jeg er veldig fornøyd. De hadde egentlig tenkt å leie ut rommet for 140$ i uka, men siden de leier ut til meg som Tim kjente litt fra før av så fikk jeg det enda billigere!!


Så, hvor stoppet jeg sist? Jula.. Vi gjorde ikke så mye ut av julaften, åpnet pakkene på morgenen, var på stranda mesteparten av dagen og gikk ut og spiste middag. Vi fikk vel aldri helt ordentlig julestemning på grunn av klimaet, så vi gjorde ikke så mye ut av dagen. Men jeg vant hele 20kr på adventskalenderen!

Nyttårsaften feiret vi på en hjemmefest på andre siden av Harbour Bridge med en helt FANTASTISK utsikt til fyrverkeriene!! Det var helt utrolig!


Noen dager etter nyttårsaften, nærmere sagt 7. januar, startet vårt fantastiske østkysteventyr. Vi startet med to dager i Brisbane hvor vi besøkte Torjan og Therese. Det var koselig å se de igjen og vi tok oss en tur på byen, spiste hjemmelagd pizza som Therese hadde lagd og Therese, Thea og jeg dro til et Koala sanctuary hvor det var helt sykt mange koalabjørner. Vi fikk holde en koala og de er så søte at hvis det hadde vært lov så hadde jeg tatt den med meg! Det var masse kenguruer der også og vi fikk mate og kose med de. Vi var til og med så heldige at vi fikk se to kenguruer ha sex! Rett før vi dro derifra så vi en del mennesker som stod under et tre og så opp og når vi også så opp så viste det seg at det var en vill pytonslange som var i ferd med å sluke et possum! Det var ganske sykt og se på og det var to små svenske jenter der også som så det og det ble litt for hard kost for de stakkars. Heldigvis har jeg det på film og det ser dødsfett ut! Men dette var en VILL pytonslange altså!

Brisbane er en koselig liten by, med fint resturantområde og en shoppinggate som ikke er stort større en hovedgata i Coogee, men hvor det i motsetning til i Sydney faktisk ikke er lov til å kjøre! Men det er fryktelig høy luftfuktighet og det er ikke så mye å gjøre der i lengden.


Så gikk turen videre til Gold Coast og Surfers Paradise. Hvorfor det egentlig heter Surfers Paradise aner jeg ikke, for det er ikke spesielt bra å surfe der og de færreste australiere er særlig glad i stedet. Surfers har en skyline som ser ut som Miami og det er bare masse skyskrapere og turister der. Man får egentlig ikke noe særlig følelse av at man er i Australia. Bortsett fra at alle taxisjåførene der faktisk er fra Australia, i motsetning til i Sydney hvor de aller fleste er fra utlandet. Hostellet vårt var kjempekoselig og alle de som bodde der og jobbet der var veldig hyggelige. Vi bodde et lite stykke fra stranda så vi hang mye ved bassenget. Litt deilig å kunne bade uten å være full av sand etterpå. Det blåser som regel på strendene her, spesielt rett etter at man har smurt seg med solkrem sånn at man er garantert at all sanda sitter skikkelig godt fast!

Mens vi var i Surfers klarte vi å bli med på ikke bare ett, men to pubcrawl! Det første meldte vi oss på frivillig, og det var ganske kjipt. Men vi fikk kule hatter og lightsticks og jeg ble sjekket opp av en kvinnelig bartender, say whaat? Det andre pubcrawlet ble vi lokket til å melde oss på. 2-for-1 is med godteri i, rabatt på Subway og ladies night på Sin City med gratis drinker hele kvelden. Så det ble det litt for vanskelig å si nei..
Ladies night var kjempegøy! Det krydde av jenter der de to første timene og alle jentene fikk gratis drinker hele kvelden så lenge vi klarte å ta vare på glasset vårt. Og det var til og med en mannlig stripper der.
Pubcrawl nummer to var ikke så veldig mye morsommere enn pubcrawl nr 1, bortsett fra at vi dro innom et sted og spilte gratis bowling. Haha. Så etter at vi kom til det siste stedet så ditcha Thea og jeg pubrawlet og endte opp på et utested hvor det bare var meg og Thea og en gammel inder og en dj som digga musikken Thea og jeg spurte om så vi ble der resten av kvelden og hadde det dødsfett!


Ok, nok fylla. Mens vi bodde på Aquarious backpackers i Surfers ble vi kjent med en hyggelig jente fra Sveits som heter Michelle som vi dro til badeland med. Parken heter wet’n’wild og det var sååå gøy der! Selv om vi brukte mye av tiden på å stå i kø var det kjempemorro!


Så ja det var Surfers. I og med at vi ikke hadde planlagt turen vår i det hele tatt før vi reiste viste det seg at Byron Bay, som var neste sted vi ville til, var fullt den helga vi ville dit, så vi dro til et sted som heter Coolangatta hvor vi var i to dager. Begge to fikk en ganske kraftig forkjølelse mens vi var der og hadde det ikke så veldig gøy der. Hostellet vi bodde på var i andre etasje av en nattklubb, så når vi var syke og ville sove så var ikke det så lett utover kvelden. I tillegg var det masse folk som drev å løp rundt på verandaen til hostellet og skrek og ropte hele natta. Og på kjøkkenet var det fullt av små kakerlakker så vi tok det ikke så tungt at vi bare var der i to dager. Stranda der var helt nydelig, men vi orket ikke å være der så mye heller.


Så kom vi til det mest fantastiske stedet på hele turen, Byron Bay! Byron Bay er en kjempekoselig liten by, den også ved kysten selvsagt, med fantastiske strender og fantastiske mennesker og de fleste lokale er vel mer eller mindre hippier. Den første kvelden i Byron gikk vi til en bar/utested hvor det var liveband og nesten ingen backpackere. Bare lokale Byron Bayere som danset barbeint. Hihi

Mens vi var der tok vi også en dagstur til Nimbin som er selve hippie-byen i Australia. Det er en bitteliten by med sånn 10 butikker og de overlever storsett bare på turisme. På den samme dagsturen var vi også ved et vannhull i regnskogen hvor man kunne hoppe fra berget rett ned og det var så fint der! Thea hoppet, men jeg var fortsatt ganske syk og helt tett i hodet på grunn av varmen så jeg orket ikke..

Så gikk vi på en tur til fyrtårnet i Byron Bay som faktisk er Australias østligste punkt. Det føltes som å stå ved verdens ende og det var ganske euforisk rett og slett!

Hva mer gjorde vi? Jo vi snorklet med sjøskilpadder! Gigantiske skilpadder som kan leve i minst 100år. Man er så nære de at man kan ta på dem hvis man vil. Men de anbefaler oss å ikke ta på de for da kan de drukne. Skilpadder kommer jo som dere alle vet opp til vannoverflaten for å puste, men hvis noe skremmer de på veien opp så svømmer de bare ned igjen uten å puste og da kan de drukne. Så vi holdt hendene våre for oss selv, selv om det var fryktelig fristende å ta på dem. Det var helt fantastisk og snorkle der, det var masse fine rare fisker der. Og når vi kom opp i båten igjen fikk jeg vite at det er hammerhai som pleier å ligge og sove under steinene på bunnen. De er generelt ikke farlige for mennesker, men hvis jeg hadde visst det på forhånd hadde jeg aldri i verden snorkla der! Jeg så heldigvis ingen heller.

Etter 5 dager i Byron Bay hadde vi egentlig tenkt å ta turen videre til Coffs Harbour, Port Macquarie også gården til Jamie rett utenfor Nabiac, men vi trivdes så godt i Byron at vi bestemte oss for å bli der i 13 dager istedenfor bare 5 som var den opprinnelige planen. Den første uka bodde vi på et hostell i Byron sentrum som heter Nomads og det var utrolig fint og rent og ryddig der. Og god aircondition på rommet! Men siden vi ikke hadde booka rom for hele oppholdet vårt flyttet vi oss til et hostel som heter Arts factory som er litt mer uti skogen og bodde der de siste 5 dagene. Arts Factory var helt utrolig koselig! Vi bodde i en mini-teepee med 4 køyesenger (alle rommene vi hadde på turen delte vi med flere mennesker. Reiste som de ordentlige backpackerene vi var!) og en liten øgle. Det var en koselig uteplass der hvor det alltid satt folk hele dagen og man satt seg bare ned og slo av en prat med de man ville. På uteplassen der var det svære øgler og bushturkeys som sprada rundt og de var ikke det minste redde for mennesker. De store øglene kunne man klappe og bushturkey-kyllingene prøvde flere ganger å stjele maten vår.

Vi var også så heldige at vi fikk oppleve Australia Day også mens vi reiste. Australia Day er som australiernes 17. mai, men den feires ikke akkurat på samme måte kan man si. Australierne benytter enhver sjanse de har til å drikke og de fleste store dager her forbindes med fylla. Så det var selvsagt det som skjedde på Australia Day også. Thea og jeg møtte en del australiere, og en brite ved navn Monkey, som vi tilbrakte dagen med og vi startet med noen timer på stranda før vi dro på pool-party på Arts Factory også tilbake på stranda igjen på kvelden. Vi var med på flere strandfester mens vi var i Byron, lokale og backpackere som bare samles på stranda og drikker sammen og spiller gitar og synger. Kombajaa som noen så fint kalte det. Haha.

Monkey er 24 år, fra et forferdelig område i England og han reiste til Australia for å komme bort fra det. Når han kom til Australia bodde han på Arts Factory, men når vi møtte han bodde han i et lite telt i skogen. Han er nemlig bannlyst fra Arts Factory, etter at han, i et forsøk på å tjene litt penger, lagde den samme maten som kafeen lagde og solgte den for halv pris. Ops. Så nå bor han i et telt i skogen. Haha. Stakkars Monkey.
Siste dagen vi var i Byron Bay fikk vi endelig summet oss til å surfe! Det var helt sykt gøy og ikke på langt nær så smertefullt som det ser ut! Jeg klarte å stå på brettet helt inn, men det var fryktelig vanskelig å vite nøyaktig når på bølgen man skulle reise seg opp.
Vi hadde ikke noe særlig lyst til å dra fra Byron Bay og vi hadde nok blitt der mye lenger hvis vi hadde hatt tid og penger til det.


Den siste helgen på turen vår tilbrakte vi på gården til Jamie, rett utenfor Nabiac. Jamie er en gutt som jeg møtte for noen mnd siden og han er veldig søt. Foreldrene hans eier gården vi var på og det er så herlig der! De har 5 hester og utrolig mange kuer, og hele året bare går de rundt på store jorder og spiser gress og koser seg. Det er ingen på gården i ukedagene, bortsett fra en nabodame som mater hestene, så dyrene klarer seg helt seg. Kuene blir solgt som kjøtt stakkars.

Ok, det var slutten på mitt fantastisk eastcoast adventure. Nå er jeg sliten i fingrene og skal lage meg en kopp kaffe og litt frokost.


Oi, før jeg glemmer det.. Til Nico: Til frokost i dag skal jeg drikke kaffe og spise toast med ost og salami. Hvis jeg er mer sulten etter det så skal jeg spise en youghurt med pasjonsfrukt. Til middag i dag har jeg fryktelig lyst på deepfried kylling fra en wietnamesisk resturang rett borti gata her, men hvis jeg gidder så skal jeg lage meg noe litt sunnere. Jeg prøver å komme på om det var noe mer du ville vite, men jeg klarer ikke å komme på noe. Jeg sitter forresten og drikker vann akkurat nå.

…dary! LEGENDARY!

P.S. Bilder fra turen kommer senere.

4 kommentarer:

  1. Det høres jo ut som en fantastisk ferie :D
    Vi har gått helt tom for penger, men håper likevel vi får tatt en tur med vennegjengen til Byron, vi har jo hørt så mye bra om det :D
    Kos dere når skolen begynner da :)

    SvarSlett
  2. Ja vi hadde ikke så veldig lyst til å dra tilbake til vårt vanlige liv i Sydney igjen. hehe.
    Takk, kos dere dere også :)

    SvarSlett
  3. Mette-mor!
    Nå var det jamen på tide at du skrev litt!!! Har lest det kjempelange innlegget ditt og sett for meg både slanger og koala og Monkey og telt og kopimiddager solgt til halv pris. Skal si du får opplevd mye rart!
    Nå er det vel helt TOPP å komme tilbake til studentlivet, bøker og plikter, - eller hva??

    Vinter og snø i Stavanger. Sondre er hjemme på vinterferie. Magnus jobber litt hos meg. Onkel har startet i ny jobb og jeg selger masse pille-stuff...

    Stor klem fra tante

    SvarSlett
  4. åååh, høres ut som en helt vanvittig bra ferie, shorty!!! skulle gjeeeerne vært i dine sko altså!! hihi.. jeg vil ogsåååååå!!!! love u <3

    SvarSlett