onsdag 30. september 2009

Bula!

Nesten en mnd siden sist, så på tide med en
liten update. Vi starter med begynnelsen: Fiji! Herregud, for et fantastisk sted. Kanskje det eneste stedet i verden hvor jeg synes det var utrolig deilig å være uten både telefon og internett. Vi startet oppholdet med to netter i Nadi, hvor vi hele den ene dagen var stuck på hostellet på grunn av kraftig regnvær. Kjempegøy! Det regnet så mye at vi faktisk tok taxi 500 meter for å spise pizza! På hostellet bodde det også en høygravid katt rett utenfor rommet vårt, som fikk navnet Ludde. Vi vet ikke hvordan det går med Ludde nå, men regner med at ungene er ute :P

Ludde:

Dag 1 av Feejee experience

Når Feejee experience turen startet, ble vi plukket opp av den flotte grønne bussen tidlig mandag morgen. Første stopp var i Nadi hvor vi var innom et fruktmarked, kjøpte myggstikksalve og sandaler til regnskogturen. Så gikk turen videre til en helt fantastisk strand hvor guiden vår Rueben sjåføren vår Elijah(en stooor mann som absolutt ikke er like skummel som han ser ut) lagde lunsj til oss mens vi solte oss, bada og nøyt varmen. Thea og jeg tok oss til og med en liten ridetur!

Fruktmarked:

Fantastisk strand:
Klar for village-visit. Sånn er det altså ikke lov å ha sarongen, for man må dekke til skuldrene.

Så gikk turen videre til en village og da måtte vi på med t-skjorter og saronger. Rueben fortalte oss at før gikk de rundt med ganske lite klær på, men så kom kristendommen og fortalte de at de måtte dekke seg til, og nå var det deres tur til å fortelle de kristne (oss turister) at vi måtte dekke oss til. The circle of life.. I villagen fikk vi et lite innblikk i hvordan de lever på Fiji utenfor turistområdene og barna på Fiji er utrolig søte og de bare løper rundt med det flotte håret sitt og følger oss rundt. På Fiji har de fortsatt stammer, og hver stamme består ofte av folk fra forskjellige villager. I hver stamme er det en høvding, høvdingens talsmann og andre folk med forskjellige oppgaver, for eksempel fisker.

Etter villagen var det inn i bussen og videre til sandboarding. Da ligger man på et sånt lite brett og suser ned en lang sandbakke. Weee!

Fiji-barn

Sandboarding

Etter enda en busstur kom vi til et resort som heter Mango Bay, hvor vi skulle sove den natten. Da bodde hele reisegruppa sammen i dormen i køyesenger og vi tok del i vår første kava-seremoni. Kava er en drikk som er laget av røtter (fra et spesielt tre som jeg ikke husker hva heter) som tørkes og knuses og blandes med kaldt(!!) vann. Smaker ikke spesielt godt, men er veldig gøy å drikke det. Drikker man et par kopper blir man mer utadvent og pratsom og dansende. Drikker man litt mer blir man ganske trøtt og hvis man drikker veeeeeldig mye blir man faktisk nummen i kroppen og klarer ikke å gå. haha! Kava-seremonien er en ganske formell seremoni, med høvdingen og høvdingens talsmann plassert i midten. Før man mottar bollen med kava må man klappe en gang og si bula. Så sier de andre bula og klapper tre ganger mens man drikker det opp. Kava skal styrtes og når bollen(som er laget av kokonøttskall) er tom sier alle madaa og klapper tre ganger til. Sånn foregår det i det minste hele første runden. Dette er altså en offisiell kava-seremoni, men når man drikker det utenom seremonien trenger man ikke å være så formell.

Mango bay resort

Dag 2:

Den andre dagen var det klart for tur i regnskogen! Veldig gøy! Vi var den raskeste gruppen og kom oss gjennom ruta på 3 timer. Regnskogen er helt fantastisk, men ble litt skuffet over at jeg ikke så noen andre insekter eller dyr enn en bitteliten edderkopp. På fiji er det svært få farlige insekter, så selv om jeg er glad for det og for så vidt glad for at jeg slapp å få et ekkelt insekt på meg hadde det jo vært spennende å se noen skikkelig eksotiske regnskog-dyr. Fikk forresten ett edderkoppspinn i ansiktet også, veldig deilig.

Når vi kom ned til elva etter å ha gått gjennom regnskogen spiste vi lunsj før vi tok hver vår tube-ring og fulgte strømmen nedover elva. Veldig behagelig etter å ha gått i varmen i 3 timer.

Viktig med gode sandaler! haha

Regnskogen

Så kom vi til Uprising resort, som er helt fantastisk! Her valgte Thea, Vibecke og jeg og to nederlendere å bli i 3 netter, mens resten av bussen dro videre dagen etter. Deilig å være litt lenger enn bare en natt på et sted og her ble vi ganske godt kjent med de ansatte. Alle på Fiji er utrolig hyggelige, og det er vanlig å si Bula til alle man møter. Bula brukes som hei, skål, prosit og sikkert mye annet også. På Uprising fikk vi se en mann fra flammeøya lage ild, vi hadde bonfire og vi drakk masse kava.

Sunrise at uprising

Kava-seremoni

Flammemannen: Uprising by day

Dag 3:

Denne dagen var det tid for et skolebesøk. Gale unger! Med en gang vi kom ut av bussen ble vi omringet av små, søte barn som tok oss med til klasserommene sine og viste oss rundt. Jeg måtte peke på Norge på kartet og fortelle at i Norge er det snø :P De har faktisk ikke et eget ord for Norge på Fiji.

Så var det tid for en ny offisiell kava-seremoni for å spørre høvdingen i en village om vi kunne rafte i elva hans. Det fikk vi lov til og det viste seg at "høvdingen" også var med på raftingen, så tviler på at det var en ordentlig høvding! Rafting-båten var en flåte satt sammen av bambus-stokker eller kokosnøtt--trestokker eller noe sånt, og vi rant nedover elva til vi kom til en åpning hvor vi hadde et par leker også hadde vi padlekonkurranse tilbake og flåta mi vant! Hurraa!

Så kom vi til et resort som heter VoliVoli. Her hadde vi masse leker på kvelden, blant annet box-eating contest hvor man har en pappeske som ligger på bakken og uten å bøye knærne skal man bøye seg ned og løfte opp esken med tennene. For hver gang noen klarer å løfte den opp rives det av en bit av esken, og til slutt er det bare en liten bit igjen. Så hadde vi en del lag-konkurranser og limbo og andre morsomme leker før vi avsluttet kvelden med litt mer kava og en ny bonfire.

Dag 4:

Den siste dagen med feejee experience-bussen startet vi turen med indisk lunsj hvor vi bakte vårt eget brød. Så var det tid for gjørmebad og hotpool! Herregud så deilig. Først var det uti et "hull" med masse gjørme så man stod med vann opp til livet og bare stakk hånda ned og dro opp gjørme og smurte seg inn med det. Det deilige med denne gjørmen var at den ikke luktet noe vondt og i tillegg var den varm. Så var det opp på land, smøre inn hele seg, uti "hullet" igjen for å skylle det av seg før det bar videre til hotpoolen. Det var også et "hull" (med hull så mener jeg at det var naturskapt, men det var vel egentlig mer som et lite basseng enn et hull) med sykt varmt vann og det var også kjempedeilig.

Så var feejee-experience turen over, men vi hadde en natt igjen i Nadi - tilbake til start - som vi tilbrakte på et resort som heter smugglers cove. Resten av gjengen bodde på andre hosteller i nærheten, men på kvelden samlet alle seg på smugglers cove og vi drakk og koste oss. Etter hvert stengte baren og resten av gjengen dro ut, mens jeg og en som heter Paul satt oss på stranda og satt der og snakket mens vi ble passet på at to ville hunder.

Så var det tilbake til Sydney igjen og et lass med lekser. Men vi har tid til å ha det gøy her også innimellom og endelig fikk jeg hoppet i fallskjerm! En sinnsyk opplevelse og absolutt noe jeg vil gjøre igjen!! Anbefaler alle å prøve det, det er en helt utrolig frihetsfølelse med 50 sekunder i fritt fall.

Det innlegget her ble sykt langt, så tror jeg gir meg nå. Håper det er noen som faktisk gidder å lese alt det jeg skrev.

Fred ut for denne gang :)